Faceți căutări pe acest blog

luni, 14 noiembrie 2011

ASFINTIT PARIZIAN


Cand soarele se pregateste sa apuna, arunca tandru si protector un ultim manunchi de raze, mangaind cupolele bisericii Sacre Coeur lasand-si acolo lumina portocalie ca o ultima sarutare.
Noaptea vine usor insa pe cea mai inalta colina din cele 7 peste care se intinde orasul, lumina ramane pana tarziu asteptand momentul cand totul se va aprinde, ca la un semn, si stralucirile noptii vor invada bulevardele pariziene, conferind orasului un alt soi de farmec: unul mai misterios, mai provocator..

Daca esti atent, un pic mai atent, poti simti in aer un soi de fosnet delicat, abia ghicit, de lenjerie fina, sofisticate esente de parfumuri si poti auzi pasi delicati de picioare mici cu incaltari fine si intelegi ca... Parisul ... si-a pus rochia de seara si s-a pregatit sa ... petreaca!

Ora 20 in Franta este ora sacra, momentul cand doar pompierii pot fi deranjati. Nici o persoana bine crescuta nu isi permite sa deranjeze telefonand la ora cinei!
Parizienii "supeaza" la ora aceasta si fie ca sunt acasa, fie ca ies in oras, momentul este unul respectat.

La ora 20.00 orasul freamata. In cartierul latin, unde cat e noaptea de lunga nu e un pic de liniste, ai impresia ca toata lumea a iesit in strada.


Oameni de toate varstele si de toate culorile, localnici dar si turisti, se grabesc sa gaseasca un loc intr-un restaurant, pentru cina.
Daca ciulesti urechile poti auzii vorbe in toate limbile. Doamne elegante, parfumate, domni distinsi , bine imbracati, fara ostentatie, tineri in bascheti, oameni obisnuiti, pana si closarii , vagabonzii Parisului, toti sunt acolo, in strada...
As spune ca seara, Parisul nu e numai al francezilor, ci al lumii intregi!
Ai impresia ca ceva se intampla, o petrecere urmeaza sa se desfasoare si evident esti si tu invitat. Strada e cucerita si devine o scena.
Pare ca nimeni nu a mai ramas in casa, ca toata lumea a coborat… «pour faire la fete », cum se spune.
Toate braseriile, restaurantele, cafenelele, pana si micile snack-baruri sunt pline la refuz si un zumzet de fericire te invaluie. E loc pentru toata lumea si pentru toate buzunarele.
Nu e muzica ca prin alte parti ale lumii dar este ceva , un « ce » care da senzatia ca te respecti, ca faci ceva bun pentru tine, ca esti fericit ! Cupluri de toate varstele si de toate stilurile cineaza la masutele mici specifice asezate chiar si pe trotuar, stand cu fata spre strada, acolo unde are loc spectacolul noptii pariziene! Privindu-i intelegi ca aici, poate mai pregnant decat oriunde aiurea, fericirea e vizibil pentru toate varstele.
Stiu ca totul depinde de momente si ca fiecare vede cu ochii sufletului pe care il are si priveste ce vrea sa vada dar nu poti sa nu te contaminezi de aceasta « joie de vivre» care navaleste peste tine!

Am  deviat un pic drumul trecand prin cartierul unde am locuit pana acum cativa ani.
Dincolo de Trocaderro, spre Radio France, e pustiu.

Rulez incet si aproape de avenue Mozart parchez si o iau la pas.
O zaresc pe Eve Rouggieri, producatoare si realizatoare de radio si televiziune, plimbandu-si cainele.
Aud vorbindu-se romaneste si ciulesc urechile caci tonul, accentul si cuvintele ma anunta ca persoanele din spatele meu sunt de mare calitate.
Il recunosc pe Vladimir Cosma  plimbandu-se alaturi de un domn al carui aspect ma duce cu gandul in lumea lui Eliade...
Aproape nimeni pe strada. Ferestrele sunt luminate semn ca lumea e inca la masa. Dintr-o simpla ochiada poti simti ca traiul bun este, in acest cartier burghez, la el acasa!

M-am reintors pe celalat chei al Senei... Ultimile raze ale soarelui dadeau o stralucire aurie apei.
In mod absolut fermecator, peste cateva ore luna va imbraca totul in mantie argintie...

Vaporasele, penichele si restaurantele plutitoare, se leagana lenese, bine luminate... rasfatandu-i pe amatorii de petreceri cu iz nautic.


In seara asta,  m-a napadit un soi de melancolie, ceva la limita intre bucurie si tristete...
Soarele la asfintit... preda stafeta lunii lasand Parisul sa treaca dincolo de lumina lui ...

Inainte iubeam rasaritul... azi apusurile de soare ma poarta in lumea melancoliei tarzii...
Si imi vin in minte versurile lui Baudelaire:

Le coucher du soleil romantique

Que le soleil est beau quand tout frais il se lève,
Comme une explosion nous lançant son bonjour !
- Bienheureux celui-là qui peut avec amour
Saluer son coucher plus glorieux qu'un rêve !

Je me souviens ! J'ai vu tout, fleur, source, sillon,
Se pâmer sous son oeil comme un coeur qui palpite...
- Courons vers l'horizon, il est tard, courons vite,
Pour attraper au moins un oblique rayon !

Mais je poursuis en vain le Dieu qui se retire ;
L'irrésistible Nuit établit son empire,
Noire, humide, funeste et pleine de frissons ;

Une odeur de tombeau dans les ténèbres nage,
Et mon pied peureux froisse, au bord du marécage,
Des crapauds imprévus et de froids limaçons.


Ce pacat sa-L alungi pe Dumnezeu de aici! Si totusi...

31 de comentarii:

  1. Datorită ție pot să aflu cum se poartă alți oameni în anumite momente sau în alte locuri decât cele natale. Mulțumesc !

    RăspundețiȘtergere
  2. Cita,citind...am fost si eu in masa aceea de oameni si le-am simtit ,,trairile"..

    RăspundețiȘtergere
  3. ductaturajustitiei: eu sunt cea care multumeste!Aprecierea ma onoreaza!

    RăspundețiȘtergere
  4. scorpio75: mare bucurie sa te am alaturi, in plimbarile mele de hoinar indragostit de ambiante...

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarte frumos descrisa atmosfera feerica a Parisului la vremea apusului. Din fericire, am vizitat si eu Parisul si chiar simti ca esti intr-o alta lume cand pasesti pe unele "carari".

    Plus ca dvs aveti un mod unic de a puncta frumusetea.

    Pe curand!

    RăspundețiȘtergere
  6. Imi cer scuze, nu m-am prezentat,

    Mirela, Cluj Napoca

    RăspundețiȘtergere
  7. Superbă descriere a unor locuri pe care le-am vizitat în goană cu ochii căscaţi a uimire: Sacre Coeur, plimbarea nocturnă pe Sena, forfota nopţii din Place Pigalle, etc.
    Mulţumesc cita, pentru readucere aminte!

    RăspundețiȘtergere
  8. Mirela: ma bucur daca ti-am oferit o clipa de reverie... O saptamana buna!

    RăspundețiȘtergere
  9. Tibi: Oricand, cu placere ma las devorata de orasul asta! Mereu fascinant cu cat il cunosti mai bine! Cu locuri vii, cu locuri linistite, cu agitatie sau cu o pace neimaginata, cu saracia emigrantilor si bogatie de sute de ani... un oras frumos si drag mie!

    RăspundețiȘtergere
  10. Cita
    Atunci, de ce nu scrii mai des despre Paris?

    RăspundețiȘtergere
  11. :) ce plimbare frumoasă ne-ai dăruit, cita!
    nu am fost niciodată la paris, nu am speranţe că voi ajunge curând (oricum, din franţa prima destinaţie va fi grasse)dar te însoţesc cu drag pe tine şi îţi mulţumesc mult de tot.
    te îmbrăţişez cu tot dragul.

    RăspundețiȘtergere
  12. Nu am fost niciodata la Paris, dar m-a impresionat mult descrierea ta! Ne relatezi despre un alt mod de a trai!
    Este superba imaginea cu biserica Sacre Coeur!

    RăspundețiȘtergere
  13. Tibi: am o retinere pentru ca am fost foarte atacata in articolele despre paris si franta de persoane care nu stiu sa vada sau care nu au cultura necesara sa descopere ce trebuie intr-o calatorie! Mi s-a replicat ca idealizez, ca nu vad mizeria si multimea negrilor si arabilor... in fine, am fost pusa la punct!
    Eu le recomand tuturor celor care viziteaza Parisul, ca orice colt de lume, sa plece cu ideea ca nimic nu e perfect dar ca nu poti sa maculezi ce e frumos doar pentru ca esti rasist sau pur si simplu invidios ori incult! O alatorie este echivalenta cu un an de facultate umanista!

    RăspundețiȘtergere
  14. psi: nu cred sa nu poti sa ajungi la paris! Vei ajunge atunci cand o sa fii pregatita! Eu sunt sigura! Si eu te imbratisez.

    RăspundețiȘtergere
  15. Marycix: eu incerc sa arat celor care fac o calatorie in viteza ca exista o fata pe care daca nu ai aplecarea sa o cunosti... va trece neobservata!
    Va sfatuiesc pe toti ca in locul unei vizite in care sa bifezi obiective turistice pe care le veti trece in goana calului... ca cautati sa simtiti admosfera, sa va bucurati de ceea ce va sugereaza obiectivul, facand in prealabil, desigur, o documentare serioasa! lectia de istorie facuta pe teren... ramane pe veci!
    Iti doresc sa ajungi la paris, sa mergi la St Chapelle acolo unde se gasesc spinii din coroana lui iisus... si in aatea obiective splendide... Mai toti se lauda cu Luvrul dar daca nu ai o cultura artistica... vizitarea acestui muzeu e doar un obiectiv bifat! Mai bine o messa la catedrala Notre Dame!

    RăspundețiȘtergere
  16. Cita dragă
    Locul celor care încearcă să te pună la punct, este la SPAM.
    De ce să-i privezi pe restul cititorilor tăi de nişte descrieri minunate?

    RăspundețiȘtergere
  17. Tibi: multumesc pt solutie. Nu vreau totusi sa dau o imagine gresit pozitiva asa ca nu am pus pe nimeni la SPAM pana acum. :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Bine Cita, înţeleg.
    Totuşi. Nu cred că ar trebui să te autocenzurezi de teama celor care te critică. Dacă promit să te sprijin, promiţi să scrii? :)

    RăspundețiȘtergere
  19. Cita,
    Bună seara!!
    Am văzut de două ori asfințitul parizian!
    L-am regăsit acum în gândurile tale!
    Fabulos!!

    RăspundețiȘtergere
  20. Tibi: esti chiar un corupator :) O sa incerc! Poate asa mai ies din bucla asta de spaima care ma tot ameteste! Multumesc! Touché! :)

    RăspundețiȘtergere
  21. INCERTITUDINI: Daca ti-a placut, daca te-am facut sa retraiesti ceva cu adevarat frumos... ma bucur mai mult decat poti sa crezi! Cu drag si... alta data :)

    RăspundețiȘtergere
  22. Am gustat un pic din farmecul serilor frantuzesti vara asta, la Nisa, Cannes... locuri la fel de cosmopolite precum Parisul. Si jur ca n-am trait nimic mai frumos pana acum... Si desi Franta nu-si mai apartine, de mult, as spune, ramane un loc aparte pe planeta asta, care, mai mult ca sigur, se vede tocmai din Cosmos! :)

    RăspundețiȘtergere
  23. Gaby: tocmai deaceea e speciala Franta pentru ca imbina fericit si inspirat ceea ce e al ei cu ceea ce e al altora pentru ca apoi sa se daruiasca lumii asa cum nici o alta tara nu o face!
    Mi-au placut insemnarile tale din vacanta atunci cand le-ai postat :) Sera frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  24. Un asfintit absolut feeric, nu pot decat sa-ti multumesc pentru bucuria vizuala si nu numai...si sufletul vede cand e ceva atat de frumos de privit! Multumesc, Cita!
    Cita, daca doresti si ai timp, te astept la Parfumul zeitei Ciocolata! Multumesc si aici pentru frumoasa melodie daruita. O seara de vis!
    Sous le ciel de Paris cu Edith Piaf sau un asfintit parizian cantat inimitabil!

    http://www.youtube.com/watch?v=XGUEirAHQBA&noredirect=1

    RăspundețiȘtergere
  25. Mirela Pete: merci pt vizita si pt amabilitatea de a comenta! Merci si pt invitatie; Nu prea cunosc eu jocul tau dar o sa scriu ceva despre ciocolata... precis!
    O seara frumoasa.

    RăspundețiȘtergere
  26. cita, mulţumesc pentru atmosfera plimbării, braţ la braţ; am "fura"t deja (de)scrierea şi-o setez ca amintire proprie.

    RăspundețiȘtergere
  27. almanahe/ daca ti-a placut nu pot decat sa ma bucur; cu placere te voi invita si la alte plimbari :)

    RăspundețiȘtergere
  28. Minunata descriere, draga doamna! Aveti un talent deosebit de a descrie orice intr-un mod cald si apropiat de om. Va multumim!

    RăspundețiȘtergere
  29. Alexandra C: va multumesc de vizita, de apreciari si ma bucur daca v-a placut :) Oricand va astept cu placere pentru o clipa de traire.

    RăspundețiȘtergere
  30. Ma bucur ca v-ati intors la Paris, la familie, la biserica Sacre Coeur, poate asa vi se mai alina tristetea. Cred ca va potriviti mai mult acolo decat aici, in tara.

    RăspundețiȘtergere
  31. Alexandra: poate ca ai dreptate. Oricum sunt sortita sa nu imi gasesc locul. sunt impartita, desirata intre copii, nepoti, doctori... eu nu prea sunt pe nicaieri :) dar nu ma plang de vreme ce asta imi e destinul :)

    RăspundețiȘtergere